Så är då sommaren förbi. Som barn vistades jag tillsammans med mina föräldrar och många syskon ute på vårt sommarställe. Vi inledde vistelsen i juni och återvände i slutet av augusti. Då var somrarna jättelånga. Det kändes riktigt konstigt att komma hem till bebodda trakter igen. Den här sommaren har däremot gått fort. Det verkar som om tiden går allt fortare ju äldre man blir. Snart hinner väl barnen ikapp en vad gäller åldern…

Och på tal om ålder och födelsedagar. Äldsta dottern, bosatt i Tyskland, sände gratulationer till mor på hennes födelsedag. Hon hänvisade till studier som visar att det är bra för hälsan att fira födelsedagar. Den som firar många födelsedagar kommer att leva länge.

14-16 augusti fick jag tillfälle att delta i Den sjunde nordiska kongressen om dyslexipedagogik i Stockholm. Det är alltid inspirerande att få ta del av nya forskningsresultat, att få träffa människor att diskutera med, sådana som förstår vad man pratar om och att se hur ens egna värderingar, förslag till åtgärder osv. stämmer överens med det som presenteras vid ett sådant tillfälle. Alla lärare borde då och då få möjlighet till fortbildning för inspiration och nya idéer, för att knyta nya kontakter och för att tillsammans med kolleger få bli delaktiga i givande nätverk.

Nedan ska jag lista några saker som särskilt betonades på kongressen. Ber om överseende för att jag delvis upprepar mig från tidigare inlägg. Jag vill ändå här göra en jämförelse mellan det som betonades och hur jag själv som speciallärare jobbat eller vilka åtgärder jag utvecklat för min undervisning:

”Tidig stimulans av språket kan förebygga eller reducera uppkomsten av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi”
Jfr Kom så läser vi!

”Viktigt med tidig identifiering av barn för utveckling av läs- och skrivsvårigheter.”
Jfr Nybörjarundervisningen i åk 1
Detta avsnitt är det viktigaste jag sysslat med som speciallärare.

”Viktigt att lärare behärskar mer än en läsinlärningsmetod.”
Jfr Läsundervisning i åk 1 i Svenskfinland och Läsinlärning – sammanljudning

”Viktigt med en automatisering av grafem (bokstavstecknet) och fonem (språkljudet).”
Jfr Bokstavskontroll

”Berättelsens struktur viktig både i skriftlig och muntlig framställning.”
Jfr Fri skrivning – BerättarDino

”Kartläggningar skall alltid följas av direkta åtgärder.”
Jfr Åtgärdsprogram

I många föreläsningar betonades vikten av god läsförståelse. För kartläggning av läsförståelsen i åk 2 (Frida och djuren) och åk 5 (Ida och Filip) se webbplatsens högra fält. Inom kort utkommer också ett material för kartläggning av läsförståelsen i åk 3.

Materialet på min webbplats kan tyckas gammaldags jämfört med alla de moderna verktyg som kan användas i undervisningen i dag. Min uppfattning är ändå att både gammalt och nytt kan komplettera varandra. I det gamla finns mycket av grundläggande färdigheter som genom de moderna verktygen kan övergå i tillämpade övningar.
Jag tror att det är viktigt att man som vilken lärare som helst vågar stå för det man gör/gjort om man ser att ens arbete ger resultat i form av motiverade elever hos vilka t.ex. läs- och skrivutvecklingen utvecklas positivt.

En intressant föreläsning på kongressen var den som presenterade en handlingsplan för språk, läs och skrivutveckling i ett 1-16 års perspektiv enligt Halmstads kommun. En av föreläsarna, Johanna Kristensson, kan man också följa här där hon delar med sig av tips och idéer.

Hos Specialpedagogiska skolmyndigheten kan man också få många tips för sin undervisningen. Har man frågor eller undringar kan man kontakta Stefan Bonn på samma myndighet i Stockholm.

De finlandssvenska eleverna ska få en egen läsambassadör, Katarina von Numers-Eklund. Hennes uppgift och utmaning blir att få eleverna att läsa mer och bättre.

Med önskan om en trevlig inledning på hösten,
Kjell

PS Mitt senaste inlägg, Den blomstertid nu kommer, har försvunnit efter den andra hackerattacken mot min webbplats. Tycker det är fegt och ojust att attackera en så harmlös webbplats som denna.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.