- Kjell Staffans - https://www.kjellstaffans.fi -

Kartläggningsprov

Lång och kort vokal – kartläggningsprov

En av de vanligaste feltyperna vid rättstavningen på lågstadiet har att göra med konsonantens teckning efter lång och kort vokal.

De diagnostiska proven för åk 2-3 och åk 5-6 är tänkta att fungera som för- och efterprov. Orden i provet för åk 2-3 är valda så att reglerna 1-4 nedan kan tillämpas vid skrivningen medan alla regler kan tillämpas i provet för åk 5-6. I provet för åk 5-6 ingår förutom enskilda ord också tre meningar. Dessa skrivs i sin helhet nederst på svarsblanketten. I sammanställningen över provet anger man endast antalet rätt skrivna ord av de 20 dikterade orden. De tre meningarna får ses som ett diagnostiskt komplement till de dikterade orden.

I februari 1998 skrev samtliga elever i åk 3 vid Vasa stads svenska grundskolor (n 105) och elever i åk 3 vid Keskuskoulus språkbadsklasser (n 46) provet för åk 2-3. Medelvärdet för eleverna vid stadens svenska grundskolor blev 16,9 rätt skrivna ord medan språkbadselevernas medelvärde blev 14,7 rätt skrivna ord.

Tillbaka till Lång och kort vokal