E eller Ä åk 4-6
Det diagnostiska provet E eller Ä är tänkt att användas i åk 4-6. Det kan användas som screeningtest för en hel klass eller som individuellt prov för en enskild elev.
Instruktionerna för provet är i princip de samma som för provet KSS Diktamen åk 2. Provet är alltså inte tidsbegränsat och varje ord skrivs med liten begynnelsebokstav.
Provet kan ge upplysningar om vilken eller vilka elever som är osäkra på stavningsmomentet e eller ä och därför bör få extra stöd.
Man rättar provet selektivt. Detta innebär att man koncentrerar iakttagelserna på hur eleven klarat e-ä stavningen i de dikterade orden. Hur eleven klarat av andra stavningsmoment noteras men blir inte föremål för åtgärder i detta skede.
De regionala eller dialektala uttalen av orden kan antingen försvåra eller underlätta stavningen. Som exempel kan nämnas orden rev och räv vilka på en del orter har ett identiskt uttal oberoende av om man tänker på att man rev sönder något eller om man tänker på en räv i skogen. På andra orter görs en klar skillnad i uttalet av de här orden vilket då också underlättar stavningen.
På samma sätt som vid momentet o eller å är det också svårt att vid momentet e eller ä komma med generella och hållbara regler. Här följer några regler som kan vara till viss hjälp:
E |
Ä |
Räkneord – fem, tretton |
Ord som hör till människan – läsa, tänka, hjärta |
Namn – Elsa, Bertil – undantag: Märta, Märit |
Ord med ng-ljud – säng, bänkar – undantag: regn, pengar |
Ord med hem – hemåt, hemlig |
Ord som börjar med jäm- – jämna, jämföra |
Framför j – hej, lejon |
Ord som börjar med vän- – vänlig, vänster |
Låneord – nervös, recept |
Ord med än – ännu, förrän |
Verk som inte gör ont – verkstad, verkligen |
Värk som gör ont – tandvärk, huvudvärk |