I ett inlägg från mars i år har jag berättat om barnbarnet Tyra och hennes syskon som fått stora portioner språkstimulans under sin uppväxt. Nu har Tyra börjat i åk 1. Hon läser flytande. Som framgår av det tidigare inlägget har man i familjen uppmuntrat språkutvecklingen på olika sätt. Hänvisar i det här sammanhanget igen till häftet ”Kom så läser vi”, som nu har som bilaga en uppdaterad boklista ”Böcker för tidig språkstimulans”. Fint att få hjälp med uppdateringen via biblioteket här i Korsholm.

I en åk 1 klass kan variationen vara stor då man jämför barnens språk- och läsutveckling. Då jag började jobba var det nog ganska vanligt att klassundervisningen var den samma för alla elever oberoende av hur långt var och en elev kommit i sin språk- och läsutveckling. För en del barn kunde undervisningen kännas jobbig, för andra uteblev den viktiga stimulansen och utmaningen att gå vidare i sin utveckling.

Småningom insåg många lärare vikten av att individualisera undervisningen så att alla elever skulle få möjlighet att utvecklas på sin egen nivå. Ett par av mina klasslärarkolleger var duktiga på att t.ex. göra modersmålsuppgifter på olika nivåer men ändå kring samma tema. På så sätt kunde hela klassen vara med i diskussionen kring temat. Också s.k. arbetskort gjordes för att individualisera undervisningen.

Min uppgift som speciallärare var att i första hand hjälpa elever i behov av extra stöd. Jag gjorde också olika kartläggningar individuellt eller med hela klassen (Jfr. Läsprotokoll åk 1, KSS Diktamen åk 2). En sådan kartläggning kunde sedan ligga till grund för det fortsatta arbetet i klassen som stöd för prioriteringar man ville göra.

Hälsningar,

Kjell

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.