- Inledning
- Aktuellt
- Material
- Utskrift av PDF-filer
- Läsundervisning i åk 1
- Kom så läser vi!
- Arbetskort
- Läsprotokoll åk 1
- Enkel kartläggning av talet
- Talträning – r
- Matematik – nybörjaren
- Finmotorik – pennhållning
- Pennhållningen
- Läsinlärning – sammanljudning
- Bokstavskontroll
- Nonsensord
- Rimord
- Hemliga rutor
- Högfrekventa ord
- Bild och ord – elementär läs- och skrivinlärning
- Bild och ord – på nätet
- Bild och ord – pappersversion
- B eller D åk 1-2
- O eller Å åk 4-6
- E eller Ä åk 4-6
- Lång och kort vokal
- KSS Diktamen åk 2 (1981 – 2001)
- KSS diktamen 5 (2013)
- Läsmodell för Gerby skola
- Skrivstilsövningar
- Återinlärning – skrivning
- Fri skrivning – Berättardino
- Läsprov åk 2-3
- Läsandets onda cirkel
- Åtgärdsprogram
- Sammanställningar
- Goda råd
- Kontakt
Kjell Staffans
Hej!
tack för förklaringen och rekommendationer. jag råkade besöka din sida för att jag söker ord på svenska för att kunna få hjälp med att översätta en bok från arabiska för att hjälpa med just artikuleringen av arabiska bokstäver.
men jag har en fråga om bildens noggrannhet om den är vetenskapligt bevisad eller bygger den på egen känsla för att beskriva utgångspunkterna för bokstäverna (r,d,l och n)?
Hej!
Bilden som visar var bland annat r bildas har jag hämtat från ett material som behandlade olika artikulationsstörningar. Det är alltså inte så att bilden bygger på känsla, också om man själv kan kolla om det stämmer. Huruvida det är vetenskapligt bevisat vet jag inte. Men materialet var ett mycket seriöst sådant och troligen utarbetat av logopeder. Den exakta källhänvisningen kan jag inte ge eftersom det är så många år sedan jag gjorde r-träningsprogrammet. Kjell