- Inledning
- Aktuellt
- Material
- Utskrift av PDF-filer
- Läsundervisning i åk 1
- Kom så läser vi!
- Läsprogram
- Arbetskort
- Läsprotokoll åk 1
- Enkel kartläggning av talet
- Talträning – r
- Matematik – nybörjaren
- Finmotorik – pennhållning
- Pennhållningen
- Läsinlärning – sammanljudning
- Bokstavskontroll
- Nonsensord
- Rimord
- Hemliga rutor
- Högfrekventa ord
- Bild och ord – elementär läs- och skrivinlärning
- Bild och ord – på nätet
- Bild och ord – pappersversion
- B eller D åk 1-2
- O eller Å åk 4-6
- E eller Ä åk 4-6
- Lång och kort vokal
- KSS Diktamen åk 2 (1981 – 2001)
- Läsmodell för Gerby skola
- Skrivstilsövningar
- Återinlärning – skrivning
- Fri skrivning – Berättardino
- Läsprov åk 2-3
- Läsandets onda cirkel
- Åtgärdsprogram
- Sammanställningar
- Goda råd
- Kontakt
Kjell Staffans
Tack för toppenmaterial!
Har rekommenderat din sida till flera över åren.
Vänliga hälsningar Anna
Kul att hitta den här sidan. Har länge undrat över reglerna för när man ska skriva dubbla bokstäver eller inte efter kort vokal. Nu ska man bara försöka hitta ett sätt att memorera.
Hej! Tack för att du tittat in på min webbplats. Jag satte ihop reglerna kring lång och kort vokal då det visade sig att många elever, både yngre och äldre, hade svårt att veta när man skall skriva en konsonant efter en vokal och när det skall skrivas två. Reglerna är förenklade men fungerar bra. Hälsningar, Kjell
Hej hej.
Ett ord eller namn som jag har haft konflikter med hur man uttalar är ”Ramlösa”. Jag har alltid lärt mig att man ska uttala a:et i början kort och att anledningen till att det bara är ett m är för det inte kan vara dubbel m framför en konsonant, men nästan alla andar jag känner uttalar a:et i början långt. Vilket är rätt?
Tack så mycket för din blogg.
tack för hjälpen