- Inledning
- Aktuellt
- Material
- Utskrift av PDF-filer
- Läsundervisning i åk 1
- Kom så läser vi!
- Läsprogram
- Arbetskort
- Läsprotokoll åk 1
- Enkel kartläggning av talet
- Talträning – r
- Matematik – nybörjaren
- Finmotorik – pennhållning
- Pennhållningen
- Läsinlärning – sammanljudning
- Bokstavskontroll
- Nonsensord
- Rimord
- Hemliga rutor
- Högfrekventa ord
- Bild och ord – elementär läs- och skrivinlärning
- Bild och ord – på nätet
- Bild och ord – pappersversion
- B eller D åk 1-2
- O eller Å åk 4-6
- E eller Ä åk 4-6
- Lång och kort vokal
- KSS Diktamen åk 2 (1981 – 2001)
- Läsmodell för Gerby skola
- Skrivstilsövningar
- Återinlärning – skrivning
- Fri skrivning – Berättardino
- Läsprov åk 2-3
- Läsandets onda cirkel
- Åtgärdsprogram
- Sammanställningar
- Goda råd
- Kontakt
Kjell Staffans

Jag tycker teckningen visar en pennhållning som inte är optimalt avslappnad.
Tummens och pekfingrets yttersta led är något böjda vilket tyder på att överdriven muskelkraft används.
Om man slappnar av ytterligare är dessa leder helt raka, vilket gör att skrivandet kan pågå betydligt längre utan trötthetskänsla.
Tack för din kommentar!
Hälsningar, Kjell