- Inledning
- Aktuellt
- Material
- Utskrift av PDF-filer
- Läsundervisning i åk 1
- Kom så läser vi!
- Läsprogram
- Arbetskort
- Läsprotokoll åk 1
- Enkel kartläggning av talet
- Talträning – r
- Matematik – nybörjaren
- Finmotorik – pennhållning
- Pennhållningen
- Läsinlärning – sammanljudning
- Bokstavskontroll
- Nonsensord
- Rimord
- Hemliga rutor
- Högfrekventa ord
- Bild och ord – elementär läs- och skrivinlärning
- Bild och ord – på nätet
- Bild och ord – pappersversion
- B eller D åk 1-2
- O eller Å åk 4-6
- E eller Ä åk 4-6
- Lång och kort vokal
- KSS Diktamen åk 2 (1981 – 2001)
- Läsmodell för Gerby skola
- Skrivstilsövningar
- Återinlärning – skrivning
- Fri skrivning – Berättardino
- Läsprov åk 2-3
- Läsandets onda cirkel
- Åtgärdsprogram
- Sammanställningar
- Goda råd
- Kontakt
Kjell Staffans
Forskar i släkten Poppius. Kom fram med det nedanstående om ljudmetoden. Vore ytterst tacksam om kunde få mera info om metoden vid denna tid, dess ”modernität” osv.
Taksam för alla eventuella källör.
Reijo V. Alho
pol.mag.,forskare, faktaförfattare
PS. Ursäkta min något bristfulla svenska.
År 1895
Elin Ingrid Poppiuksen vuonna 1894 perustama lastentarha avasi ovensa taas seuravana syksynä, 2. syyskuuta 1895.
”Diverse. Barnträdgården vidtager åter den 2 september kl 11 f.m. Barnens ålder 3 t.o.m. 6 år. Om så önskas meddelas 6 och 7 åringar undervisning i läsning enligt ljudmetoden, skrifning och räkning. Ingrid Poppius. Katharinegatan, Blumfelts gård.” (Wiborgsbladet, 31.8.1895). (CHECK!)