Modell för utredning av läs-och skrivsvårigheter är en uppdaterad skrift som är utgiven av Svenska Dyslexiföreningen 2021. Här några rubriker:

  • Flödesschema för upptäckt, kartläggning och åtgärder
  • Utredning av språk- läs- och skrivförmåga
  • Stödpunkter vid kartläggning av en tillgänglig lärmiljö

Länken ovan leder till skriften i pdf – format men den kan också rekvireras från Svenska Dyslexiföreningen.

Om några dagar fyller jag 80 år, vilket jag på intet sätt kommer att fira. Att bli gammal, eller årsrik som någon myntat, är förstås något helt naturligt. Helt naturligt är också att man med åldern kommer att få dras med en del krämpor. Det senaste tillskottet för min del är Aktinisk keratos (hudproblem). Har fått behandling och kan konstatera att skulle jag i dagens läge ställe upp i en skönhetstävling skulle jag inte nå någon framstående placering. Men, som en 1600-tals författare skrev: ”Hjärtat får aldrig rynkor.” Man kunde också tolka citatet som att det gäller att aldrig tappa humöret.

Några allmänna reflexioner och kommentarer till material på webbplatsen.

Jag är ingen akademiskt utbildad speciallärare trots att jag visserligen har den formella kompetensen. Att så börja undervisa barn med läs- och skrivsvårigheter kändes som då Tommy undrade om Pippi Långstrump kunde spela piano: ”Hur ska jag kunna veta det när jag aldrig har försökt.”

Som autodidakt har jag tytt mig till de forskare som jag ansett komma med förnuftiga idéer och tillförlitliga forskningsresultat. Ibland har jag inte kunnat hålla med forskare eftersom jag av egen erfarenhet varit av annan åsikt. Tack vare ett mycket gott samarbete med mina klasslärarkollegor fick jag pröva mina egna idéer i klassrummen. Så gjorde jag t.ex. med materialet Lång och kort vokal. Jag kom överens med klassläraren om att tillfälligt få ta över undervisningen för att introducera övningarna med lång och kort vokal. Efter introduktionen kunde klassläraren sedan fortsätta jobba med det här momentet enligt samma mönster.

Ett av de material som jag som speciallärare hade stor nytta av var Läsprotokoll åk 1. Tack vare genomgången av det här materialet med varje enskild nybörjarelev, fick jag snabbt insikt om vilka elever som kunde vara i behov av extra stöd och hjälp redan vid skolstarten. På tumanhand satte jag också med de elever som hade artikulationssvårigheter, t.ex. uttalet av r-ljudet.

Jag var glad och tacksam då Meeri Aaltonen åtog sig att göra illustrationerna till materialet Bild och ord – pappersversion. Meeri, som är helt finskspråkig, och jag satt en förmiddag på biblioteket i Vasa. Vi gick igenom alla ord och jag förklarade hur hon kunde illustrera de enskilda orden. Meeri illustrerade alla bilder med enkla färgpennor. Resultatet blev perfekt. Meeri har också gjort illustrationerna till ”Kom så läser vi!” Den föreslagna boklistan till häftet kommer att uppdateras.

Illustrationerna till Bild och ord på nätet gjordes av en grafisk designer i Polen. Sonen Johannes har tillsammans med en kollega i Leipzig gjort programmeringen klar för materialet. Johannes har också gjort programmeringen till materialet Högfrekventa ord och dess läsprogram. Webbplatsen i övrigt är helt designad av Johannes.

Det gläder mig att webbplatsens material fortfarande väcker intresse, vilket bekräftas av antalet många dagliga besökare. Jag tolkar detta som att webbplatsen innehåller material som kan anses grundläggande också i dagens digitaliserade värld. De flesta besökare kommer från Svenskfinland och Sverige .

Önskar er alla en god fortsättning på hösten.

Kjell

 

Lämna ett svar till Anonym Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.