Så är det då dags att ånyo (vilket vackert ord!) inleda ett nytt läsår. Trots att jag varit pensionerad från mitt speciallärarjobb i många år, är det som om ränderna fortfarande skulle sitta kvar, det vill säga indelningen av året i läsår och terminer.

I ett inlägg inför läsårsstarten i fjol skrev jag om vikten av tidig upptäckt och tidiga insatser för att bland annat förebygga eventuella problem i samband med läsinlärningen. Inlägget har direkta länkar till material som visar hur jag  jobbade för att kartlägga nybörjarna. Kartläggningen kan visa vilka elever som är i behov av stöd genast vid  skolstarten. Här finns också förslag till tidiga insatser.

Inläggets tips till män i mogen ålder kan gärna upprepas.

Det är glädjande att se att många fortfarande laddar ner mina skrivstilsövningar trots att det inte längre är obligatoriskt att lära eleverna skriva med skrivstil. För några dagar sedan lyssnade jag på en av sommarpratarna i Yle Vega. Dagens sommarpratare var Olavi Linden, tidigare chefsdesigner på koncernen Fiskars:

”Jag tror inte det är klokt att avstå från skrivstilen i skolundervisningen. Handens motorik utvecklar hjärnan. Människan har en stor andel av hjärnan kopplad till händerna. Och det anses att just den egenskapen hart gjort oss till vad vi är; intelligenta djur på gott och ont.”

Också arbetskorten laddas ner flitigt. Det finns många fördelar med att då och då jobba enligt en arbetskortsmodell. I handledningen till arbetskorten har jag beskrivit fördelarna med arbetssättet: Ger möjlighet att individualisera undervisningen, lär eleverna att ta ansvar för sina uppgifter, fostrar eleverna till samarbete och kommunikation osv.

Nyläsårshälsningar, Kjell

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.