Då barnbarnet Maja snart fyller 6 år ville hon att jag skulle göra några skrivövningar till henne. Hon börjar i förskola nästa år och kommer troligen då att få försöka sig på att skriva något. Nu ville hon träna litet i förväg. Jag tycker att det i princip är helt ok om barnet är motiverat och själv vill göra saker som egentligen kommer upp först senare i samband med förskola och skola.

Jag gjorde fyra övningar med enbart stora bokstäver,versaler, (MOMMO) och fyra andra övningar med både versaler och gemena (små-) bokstäver (Semester). Jag gjorde stödlinjer och lämnade tomt under min skrift. Här får Maja kopiera min text. Längst nere på sidan finns det utrymme för en teckning. Principen med de här upplägget följer mina tidigare skrivstilsövningar.

Jag fick själv kolla det nu gällande sättet att skriva textade bokstäver med Utbildningsstyrelsens modellalfabet för att skriva bokstäverna rätt. Och det var faktiskt så att en del saker var nya för mig. Först och främst lutar alla bokstäver något. Versalerna är inte dubbelt högre än de gemena bokstäverna utan bara 3/4 av utrymmet. Lilla t skall vara högre än de små bokstäverna men inte lika hög som en versal. Lilla y skall rundas mjukt. Jag upptäcker nu också att jag glömt bort den lilla böj som lilla l skall ha nertill. I exemplen ovan är l skrivna som ett rakt streck. Sorry!

Om den bästa pennhållningen har jag skrivit tidigare. Det gäller dock att ta det försiktigt med rättandet av pennhållningen. Att vilja träna skrivningen är det viktigaste och det skall man uppmuntra.

I vårt grannskap finns ett bageri. Jag brukar (före karantänen) handla bröd där med en av bagarna. Han behövde aldrig penna och papper eller maskin för att se vad jag skulle betala. Allt skedde som huvudräkning. Jag frågade hur det kommer sig att han är så skicklig på detta med huvudräkning. Han berättade då att han alltid varit intresserad av matematik men att också allt detta med bakandet, recept med olika mängder som skall summeras osv, har gjort sitt till för att upprätthålla färdigheten.

Förr inledde mången lärare sin matematiklektion med en stunds uppgifter i huvudräkning. Alla elever ficks svara. Enkla uppgifter till de som ännu inte hunnit bli så bra vän med matematiken, de svårare uppgifterna till de längre hunna eleverna.

Tror att det vore nyttigt att återuppliva huvudräkningen som en garant för någon form av överslagsräkning vid t.ex inköp. Då kan man genast upptäcka om slutsumman av köpet har blivit något helt annat än vad det borde ha blivit.

Fortsatta karantänshälsningar,

Kjell

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.